Scholing

Building Thinking Classrooms heeft tot doel om zo veel mogelijk leerlingen een zo groot mogelijk deel van je lessen te laten nadenken over wiskunde, met daarmee een zo groot mogelijk leerrendement. De manier van werken volgens BTC maakt het leren van je leerlingen meteen goed zichtbaar en daarmee is BTC een krachtig middel om formatief handelen te versterken.

Via deze site worden verschillende typen scholingen aangeboden. De scholingen waarbij geen andere aanbieder wordt genoemd, worden aangeboden door Maarten Müller. Scroll helemaal naar beneden om de reeds geplande scholingen te zien.

  1. Een eerste scholing op een externe locatie voor docenten van verschillende scholen over de inhoud van Building Thinking Classrooms. In het bijzonder gaat het over hoofdstukken 1-6 en 8 en wordt er een introductie verzorgd op hoofdstukken 7, 9, 10 en 11.
  2. Een tweede scholing op een externe locatie voor docenten van verschillende scholen over de inhoud van Building Thinking Classrooms. De nadruk ligt nu meer op hoofdstukken 7, 9, 10 en 11 en er wordt een eerste aanzet gemaakt tot het zelf maken van materialen.
  3. Een bijeenkomst op een externe locatie voor docenten van verschillende scholen, waarbij ingezoomd wordt op het ontwerpen van BTC lessen.
  4. Een maatwerk bijeenkomst voor jouw sectie, waarbij je meegenomen wordt in wat Building Thinking Classrooms inhoudt en waarbij er ruimte is om met je sectie in gesprek te gaan over wat jullie hiervan vinden en hiermee willen.
  5. Een maatwerk bijeenkomst voor jouw sectie over formatief handelen, waarbij BTC een deel van de uitwerking is. De nadruk ligt op het denken in kennis-, vaardigheids- en probleemoplosdoelen.

Bij elk van de vijf typen scholingen is er sprake van een werkvorm die past bij BTC. Er wordt niet frontaal uitgelegd. Uiteraard is er wel ruimte voor gesprekken bij de whiteboards. Bij typen 4 en 5 zal meer ruimte zijn voor gesprek, aangezien de deelnemers daar ook meer elkaars voorkeuren moeten ontdekken en er een richting moet ontstaan waarin de sectie zich wil ontwikkelen.

Programma scholing Building Thinking Classrooms (type 1)
(Uitdieping hoofdstukken 1 t/m 6 en 8 met inzichten van na 2020)
(eerste introductie op hoofdstukken 7, 9, 10 en 11)

09:30 – 10:00
10:00 – 11:15


11:15 – 11:30
11:30 – 12:30


12:30 – 13:15
13:15 – 13:45

13:45 – 14:45

14:45 – 15:00
Inloop met koffie/thee
BTC-verkennen aan de hand van een uitdagend
divergerend niet-curriculair probleem
(hoofdstukken 1-6 en 8)
Korte pauze
BTC-verkennen aan de hand van een uitdagend
convergerend niet-curriculair probleem
(hoofdstukken 1-6 en 8)
Lunch
Verschillen BTC-aanpak bij divergerende en
convergerende activiteiten ontdekken
BTC-verkennen aan de hand van een curriculair probleem
(hoofdstukken 7, 9, 10 en 11)
Afronden met laatste vragen

Programma scholing Building Thinking Classrooms (type 2)
(Herhaling hoofdstukken 1 t/m 6 en 8 met inzichten van na 2020)
(Dieper ingaan op hoofdstukken 7, 9, 10 en 11 en eerste aanzet tot zelf maken van materialen)

09:30 – 10:00
10:00 – 11:15


11:15 – 11:30
11:30 – 12:30


12:30 – 13:15
13:15 – 13:45

13:45 – 14:45

14:45 – 15:00
Inloop met koffie/thee
BTC-verkennen aan de hand van een uitdagend
divergerend niet-curriculair probleem
(hoofdstukken 1-6 en 8)
Korte pauze
BTC-verkennen aan de hand van een uitdagend
convergerend curriculair probleem
(hoofdstukken 7, 9, 10 en 11)
Lunch
Verschillen BTC-aanpak bij divergerende en
convergerende activiteiten ontdekken
Zelf materiaal maken
(hoofdstukken 7, 9, 10 en 11)
Afronden met laatste vragen

Programma scholing Building Thinking Classrooms (type 3)
(Herhaling hoofdstukken 1-11)
(Zelf materiaal maken)

09:30 – 10:00
10:00 – 11:15


11:15 – 11:30
11:30 – 12:30

12:30 – 13:15
13:15 – 14:45

14:45 – 15:00
Inloop met koffie/thee
BTC-verkennen aan de hand van een uitdagend
convergerend curriculair probleem
(hoofdstukken 1-11)
Korte pauze
Zelf materiaal maken
(hoofdstukken 7, 9, 10, en 11)
Lunch
Zelf materiaal maken
(hoofdstukken 7, 9, 10 en 11)
Afronden met laatste vragen

Programma maatwerkbijeenkomsten voor jouw sectie (type 4 en 5)
Het samenstellen van het programma gebeurt in een online voorgesprek van ongeveer een half uur.

Heb je interesse in één van deze vijf typen scholingen, meld je dan hier aan of vraag om informatie.

Begin 2024-2025
Vr 15-11-2024Culemborgpo, vo (Engelstalig)
door Peter Liljedahl
(Toetsrevolutie)
€500
Wo 20-11-2024DelftTrainingstraject
sessie 3 (TuDelft)
€0
Ma 25-11-2024ZwolleTrainingstraject
sessie 2 (Windesheim)
€300
(4 keer)
Midden 2024-2025
Wo 11-12-2024DelftTrainingstraject
sessie 4 (TuDelft)
€0
Ma 16-12-2024ZwolleTrainingstraject
sessie 3 (Windesheim)
€300
(4 keer)
Di 7-1-2025DeventerType 1po, vo€150
Ma 13-1-2025ZwolleTrainingstraject
sessie 4 (Windesheim)
€300
(4 keer)
Ma 20-1-2025DelftTrainingstraject
sessie 5 (TuDelft)
€0
Do 6-2-2025DeventerType 3po, vo€150
Eind 2024-2025
Di 25-3-2025DeventerType 1po, vo€150
Di 1-4-2025DeventerType 2po, vo€150
Di 15-4-2025DeventerType 3po, vo€150
Wo 21-5-2025UtrechtType 1po, vo (Engelstalig)
door Peter Liljedahl
€200

* Prijzen zijn exclusief BTW.

** In geval van te weinig aanmeldingen zal dit minimaal drie weken van tevoren aangekondigd worden. Daarnaast zal er dan gekeken worden of trainingen kunnen worden samengevoegd, zodat er toch een passende training gevolgd kan worden.

Reacties zijn gesloten.