Scholing

Building Thinking Classrooms heeft tot doel om zo veel mogelijk leerlingen een zo groot mogelijk deel van je lessen te laten nadenken over wiskunde, met daarmee een zo groot mogelijk leerrendement. De manier van werken volgens BTC maakt het leren van je leerlingen meteen goed zichtbaar en daarmee is BTC een krachtig middel om formatief handelen te versterken.

Via deze site worden verschillende typen scholingen aangeboden. De scholingen waarbij geen andere aanbieder wordt genoemd, worden aangeboden door Maarten Müller. Scroll helemaal naar beneden om de reeds geplande scholingen te zien.

  1. Een eerste scholing op een externe locatie voor docenten van verschillende scholen over de inhoud van Building Thinking Classrooms. In het bijzonder gaat het over hoofdstukken 1-6 en 8 en wordt er een introductie verzorgd op hoofdstukken 7, 9, 10 en 11.
  2. Een tweede scholing op een externe locatie voor docenten van verschillende scholen over de inhoud van Building Thinking Classrooms. De nadruk ligt nu meer op hoofdstukken 7, 9, 10 en 11 en er wordt een eerste aanzet gemaakt tot het zelf maken van materialen.
  3. Een bijeenkomst op een externe locatie voor docenten van verschillende scholen, waarbij gezamenlijk BTC lessen worden ontworpen. Er wordt vanuit gegaan dat je de indeling intro, thin slicing, consolidatie, aantekening, check-je-begrip-vragen kent.
  4. Een maatwerk bijeenkomst voor jouw sectie, waarbij je meegenomen wordt in wat Building Thinking Classrooms inhoudt en waarbij er ruimte is om met je sectie in gesprek te gaan over wat jullie hiervan vinden en hiermee willen.
  5. Een maatwerk bijeenkomst voor jouw sectie over formatief handelen, waarbij BTC een deel van de uitwerking is. De nadruk ligt op het denken in kennis-, vaardigheids- en probleemoplosdoelen.

Bij elk van de vijf typen scholingen is er sprake van een werkvorm die past bij BTC. Er wordt niet frontaal uitgelegd. Uiteraard is er wel ruimte voor gesprekken bij de whiteboards. Bij typen 4 en 5 zal meer ruimte zijn voor gesprek, aangezien de deelnemers daar ook meer elkaars voorkeuren moeten ontdekken en er een richting moet ontstaan waarin de sectie zich wil ontwikkelen.

Type 1: Building Thinking Classrooms
Veel van hoe klaslokalen eruitzien en wat er tegenwoordig in gebeurt, wordt nog steeds bepaald door institutionele normen die zijn ontstaan bij het opzetten van een openbaar onderwijssysteem naar het model van het industriële tijdperk. Deze normen hebben een onderwijscultuur mogelijk gemaakt waarin het denken van leerlingen vaak ontbreekt. In deze workshop ervaren de deelnemers enkele resultaten van meer dan vijftien jaar onderzoek naar hoe leraren hun klaslokalen kunnen transformeren van een plek waar leerlingen imiteren naar een plek waar leerlingen echt nadenken. De besproken werkwijzen zijn nauw verbonden met en verwijzen regelmatig naar het succesvolle boek Building Thinking Classrooms in Mathematics (Grades K-12): 14 Teaching Practices for Enhancing Learning. Deze is ook naar het Nederlands vertaald met de titel Denkklassen Creëren.

Type 2: Een Verdieping in de Kern van de Thinking Classroom – Thin-Slicing
In deze workshop gaan deelnemers aan de slag met het thin-slicen van een onderwerp uit het curriculum, zodat het gebruikt kan worden in een thinking classroom. De workshop duikt diep in zowel de praktische kant van thin-slicing als in de theoretische, filosofische en wiskundige principes waarop deze methode is gebaseerd – en die het tot zo’n krachtig hulpmiddel maken voor het behandelen van lesstof in een denkstimulerende klas. De besproken werkwijzen zijn nauw verbonden met en verwijzen regelmatig naar het recent gepubliceerde boek Mathematics Tasks for the Thinking Classrooms (K-5 en 6-12).

Type 3: Toetsing in een Thinking Classroom
Het nieuwe landschap van wiskundeonderwijs en -leren verschilt sterk van hoe we traditioneel gewend zijn om over wiskunde te denken. De nadruk ligt nu meer op het proces dan op het eindproduct, op begrip en op zelfontwikkelde werkwijzen. Zelfs onze opvatting van wat wiskundige kennis inhoudt, verandert. Midden in al deze veranderingen wordt één ding steeds duidelijker: onze traditionele manieren van toetsen schieten tekort. We moeten onze toetspraktijken heroverwegen en opnieuw inrichten, zodat ze beter aansluiten bij het veranderende curriculum, onze evoluerende lespraktijken en de nieuwe onderwijsdoelen. In deze sessie zetten we de eerste stap in die heroriëntatie. Leraren verlaten de workshop met meer inzicht in het belang en gebruik van progressieve toetsing, én met handvatten om alternatieve toetsvormen te ontwerpen en toe te passen in hun eigen lespraktijk. Deze workshop sluit nauw aan bij, en verwijst regelmatig naar, het succesvolle boek Building Thinking Classrooms in Mathematics (Grades K-12): 14 Teaching Practices for Enhancing Learning.

Programma maatwerkbijeenkomsten voor jouw sectie (type 4 en 5)
Het samenstellen van het programma gebeurt in een online voorgesprek van ongeveer een half uur.

Heb je interesse in één van deze vijf typen scholingen, meld je dan hier aan of vraag om informatie.

Eind 2024-2025
Wo 21-5-2025UtrechtType 1po, vo (Engelstalig)
door Peter Liljedahl
€200
Juni 2025
Interesse kennismaken?
Graag
DeventerType 1po, vo€150
Juni 2025
Interesse kennismaken?
Graag
DeventerType 2po, vo€150
Juni 2025
Interesse kennismaken?
Graag
DeventerType 3po, vo€150
Di 7-10-2025UtrechtType 1po, vo€150
Ma 1-12-2025UtrechtType 2po, vo (Engelstalig)
door Peter Liljedahl
€200
Di 2-12-2025UtrechtType 3po, vo (Engelstalig)
door Peter Liljedahl
€200

* Prijzen zijn exclusief BTW.

** In geval van te weinig aanmeldingen zal dit minimaal drie weken van tevoren aangekondigd worden. Daarnaast zal er dan gekeken worden of trainingen kunnen worden samengevoegd, zodat er toch een passende training gevolgd kan worden.

Reacties zijn gesloten.